Mæglingsteamet for Forbrugerklager og Forbrugerklagenævnet behandler konkrete klager over varer og ydelser
Vi kan henvise dig til at klage til Mæglingstemaet for Forbrugerklager hos Nævnenes Hus, som kan forsøge at mediere/konfliktmægle mellem dig og virksomheden. Findes der ikke en løsning ved mediation, kan sagen indbringes for Forbrugerklagenævnet. Nævnet vil fx kunne tage stilling til, om der er en mangel ved en vare eller en ydelse, og hvad du i så fald har krav på.
Du kan læse om klageprocessen og betingelserne for at klage til Mæglingsteamet for Forbrugerklager og Forbrugerklagenævnet på www.naevneneshus.dk.
Forbrugerombudsmanden kan også tage en sag op, selvom du kan klage til Mæglingsteamet for Forbrugerklager og Forbrugerklagenævnet
Hvis en klage rejser generelle og principielle spørgsmål, er Forbrugerombudsmanden interesseret i at blive orienteret om sagen. Forbrugerombudsmanden kan fx tage sager op, hvor virksomhedens praksis eller vilkår for en handel er urimelige eller i strid med den lovgivning, der beskytter forbrugere. Det kan også være virksomhedens brug af vildledende oplysninger i reklamer. Hvis du vil orientere Forbrugerombudsmanden om din klage, skal du under ”Hvad drejer din klage sig om?” klikke på knappen ”Jeg vil klage over en virksomheds markedsføring, herunder vildledning, urimelige vilkår, uanmodet henvendelse mv.”
Forbrugerombudsmanden har ikke ressourcer til at behandle alle de klager, der modtages.